Jakie kwalifikacje powinien mieć protokolant?
Protokolant to osoba odpowiedzialna za rzetelne sporządzanie protokołów z różnych rodzajów spotkań i wydarzeń. W dobie dynamicznego rozwoju biznesu, gdzie kluczowe decyzje podejmowane są na licznych naradach, konferencjach i podczas negocjacji, tworzenie wspomnianych dokumentów stało się bardzo ważne dla sprawnego obiegu informacji w przedsiębiorstwach, stowarzyszeniach czy fundacjach. Sporządzanie protokołów stanowi niekiedy wymóg prawny. Zatem jakie kwalifikacje protokolanta są niezbędne, aby tworzone przez niego protokoły spełniały należytą rolę, a także wymagania prawne?
Podstawowe wymagania, które trzeba spełnić, aby zostać protokolantem
Nie ma kierunku studiów, którego ukończenie gwarantuje profesjonalne przygotowanie do zawodu protokolanta. Aby profesjonalnie sporządzać protokoły, należy posiadać odpowiednie cechy, a także dysponować szeroką wiedzą i umiejętnościami. Osoba odpowiedzialna za tworzenie wspomnianych dokumentów, musi mieć zdolności analityczne, wyróżniać się umiejętnością koncentracji, wytrzymałością psychiczną. Sporządzanie protokołów to praca wymagająca skupienia na każdym etapie tworzenia dokumentu. Ważna jest też odporność na stres.
Bardzo ważną kompetencję stanowi biegła znajomość języka polskiego – zarówno w zakresie gramatyki, ortografii czy interpunkcji, jak i pod względem zasobu słownictwa w dziedzinie, której dotyczą obsługiwane przez protokolanta debaty. Kolejna ważna kompetencja to umiejętność rozumienia wypowiedzi – zarówno od strony merytorycznej, jak i sfery emocjonalnej przekazu. Jest to niezwykle ważne dla stworzenia protokołu, który ma w jasny sposób stanowić dokument zrozumiały dla osób, które będą się później z nim zapoznawać. Znajomość języków obcych może okazać się dodatkowym atutem, szczególnie jeśli w firmie odbywają się również spotkania z osobami z innych krajów. Trzeba pamiętać, że ważna jest też szybkość pisania na klawiaturze oraz umiejętność korzystania z różnorodnych programów komputerowych, znajomość zasad edytorskich dokumentów tekstowych. Wszystkie te cechy i umiejętności mają wpływ na efektywność i jakość pracy protokolanta. Dlatego też warto zlecić wykonanie protokołów profesjonalnej firmie oferującej usługi stenograficzne.
Szkolenie z profesjonalnego protokołowania — czy warto?
Wiedząc, jakie umiejętności powinien mieć profesjonalny protokolant, warto zastanowić się nad możliwością wzięcia udziału w szkoleniu protokolantów, np. tym organizowanym przez firmę StenoTech. Szkolenie z profesjonalnego protokołowania może przynieść wiele korzyści — przede wszystkim daje możliwość zdobycia praktycznej wiedzy. Na takim kursie można zapoznać się z różnymi technikami sporządzania protokołów, czy z zasadami przygotowywania dokumentów, tak aby spełniały określone wymogi formalne i prawne.
Szkolenie z protokołowania uczy zasad tworzenia dokumentów, ale także postępowania w sytuacjach trudnych i stresujących. W trakcie szkolenia firma StenoTech uczy zarządzania czasem, a także wykorzystania nowoczesnych narzędzi ułatwiających pracę protokolanta.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana